Kodály módszer
Kodály Zoltán világszerte ismert zeneszerző, zenepedagógus 1882. december 16-án született Kecskeméten és különleges kapcsolat fűzte szülővárosához. „Mindig kecskemétinek éreztem magam.” – vallotta.
Zeneszerzői tevékenysége mellett sokat foglalkozott a zene oktatásával is. Nézeteit beszédeiben, különböző orgánumokban közölt tanulmányaiban, cikkeiben tette közzé, amelyek olvashatók a Visszatekintés című kötetekben. Követői az ő elveihez kidolgozták az ének-zenei nevelés módszertanát. A kodályi elvek megvalósulása érvényesül kezdettől fogva az 1950-ben létesült kecskeméti ének-zenei általános iskolában, amely a zeneszerző halála után felvette a nevét is. A kecskeméti iskola példájára szerte az országban sorra alakultak ének-zenei iskolák. A Kodály Iskola énektanárai ma is a kodályi koncepció megvalósításán és népszerűsítésén fáradoznak. Ugyancsak ezt teszi a később szintén Kecskeméten létrejött Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet is. A Kodály Zoltán nevéhez fűződő zenei nevelési elgondolás legfontosabb pontjai:
Zeneszerzői tevékenysége mellett sokat foglalkozott a zene oktatásával is. Nézeteit beszédeiben, különböző orgánumokban közölt tanulmányaiban, cikkeiben tette közzé, amelyek olvashatók a Visszatekintés című kötetekben. Követői az ő elveihez kidolgozták az ének-zenei nevelés módszertanát. A kodályi elvek megvalósulása érvényesül kezdettől fogva az 1950-ben létesült kecskeméti ének-zenei általános iskolában, amely a zeneszerző halála után felvette a nevét is. A kecskeméti iskola példájára szerte az országban sorra alakultak ének-zenei iskolák. A Kodály Iskola énektanárai ma is a kodályi koncepció megvalósításán és népszerűsítésén fáradoznak. Ugyancsak ezt teszi a később szintén Kecskeméten létrejött Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet is. A Kodály Zoltán nevéhez fűződő zenei nevelési elgondolás legfontosabb pontjai:
- A gyermekek egészséges fejlődéséhez nélkülözhetetlen a zene.
- A zeneértésnek, a befogadásnak a legfontosabb módja a zenei aktivitás.
- A zenei aktivitás megteremtésének leghatékonyabb eszköze az éneklés, beleértve a kóruséneklést is.
- A zenei ismereteket a tanulók kezdetben a népzene, a magyar népdalkincs közvetítésével sajátítják el, majd erre épül a magas művészettel való foglalkozás.
- A tanítandó zenei anyag elsősorban a klasszikus zenén alapul.
- A zenei nevelés szerves része a zenei írás-olvasás elsajátíttatása, valamint a szolmizálás.
- http://www.unesco.hu/kultura/szellemi-kulturalis-110105/kodaly-modszer
- https://ich.unesco.org/en/BSP/safeguarding-of-the-folk-music-heritage-by-the-kodaly-concept-01177
- http://www.hungarikum.hu/hu/content/kod%C3%A1ly-m%C3%B3dszer
2019. február 25.